החיבור האישי שלנו לריח


"על טעם ועל ריח אין להתווכח" כולנו מכירים את המשפט הזה, אנשים מעדיפים כל מיני דברים שונים. סגנון, אוכל, אמנות, בידור - אנחנו אוהבים את מה שאנחנו אוהבים, ואי אפשר להגיד למישהו אחרת. אבל מה עם ריחות? ברור שיש ריחות טובים וריחות רעים בעולם, נכון? כולנו מסכימים באופן אוניברסלי שהבואש מריח רע... עד שאתה פוגש את האדם האחד הזה שאומר, "אני די אוהב את זה." אז מה יש בריחות שונים שמדברים לאנשים שונים? למה אנשים מסוימים שונאים לחלוטין את ריח הקינמון בעוד שאחרים פשוט מתעלפים בגללו? האם יש ריחות שבאמת כולם יאהבו?

ההסבר העיקרי הוא שהריח קשור רגשית לחוויה. אולי שמעתם את הביטוי "זיכרון ריח" בעבר, או שאולי תפסתם באקראי ריח שלא הרחתם כבר שנים והרגשתם את עצמכם מועברים מיד בחזרה בראש לרגע או תקופה ספציפית בחייכם כאשר הריח הזה היה קיים.
כל זאת הודות לביולוגיה של הגוף שלנו. חוש הריח הוא היחיד מבין חמשת החושים שלנו כבני אדם שעובר דרך המערכת הלימבית במוח שלנו. המערכת הלימבית היא החלק במוח שלנו שתומך ברגש, מוטיבציה, התנהגות וזיכרון לטווח ארוך - חלק ראשוני מאוד מהחוויה האנושית.


בעיקרון, בכל פעם שאנחנו מריחים ריח, המוח שלנו מעבד אותו באותו מקום שבו הוא מעבד את מה שאנחנו מרגישים באותו הרגע המדויק , ואז משתמש באותן פונקציות כדי לאחסן את הזיכרון הזה לטווח ארוך. למעשה כל מה שהרגשנו באותו רגע משפיע על האופן שבו נתייחס לריח הזה בעתיד.
אצלי לדוגמא ריח של משחת החתלה של ולדה (זו הכתומה בריח תפוז ) תמיד מזכיר לי את זוהר. הריח הזה קשור לזיכרונות מתוקים, אהבה ללא גבול , געגוע, משהו מתוק - עצוב.
זה לעולם הרגש שיעלה לי כשאריח את הריח הזה.


זה אולי נשמע מוזר - למה מוח האדם החליט לקשר ריח עם רגש? זה לא נראה כמו פגם ב"עיצוב" האנושי?
זוהי למעשה חזקה אבולוציונית מתקופה שעברה זה מכבר בהיסטוריה שלנו כבני אדם, כאשר היינו זקוקים לריח שיעזור לנו לנווט בעולם בצורה ראשונית יותר.


החוויה האנושית עם ריח היא ייחודית לכל אחד מאיתנו, ולכן קשה לחזות מה מישהו יאהב או לא יאהב. כמה ניחוחות ללא ספק בדרך כלל אהודים יותר מאחרים, אבל נוכל להסכים שאי אפשר לרצות את כל האנשים כל הזמן. חלק מהביולוגיה של ה-DNA שלנו משחקת גורם נוסף כמו אינסטינקטים בהישרדות מולדים. מחקרים שונים מצביעים על כך שניתן להשתמש בריח כדי לתמרן את מצב הרוח, ההתנהגות, התפיסה ואפילו הבריאות. אנו מייצרים ניחוחות כבר אלפי שנים בניסיון להשפיע על החוויה האנושית וחלק מהמידע הזה נאסף בלא מודע הקולקטיבי ועוזר לנו לעבד ולטפל ולנווט את חיינו.


בעיקרו של דבר, הגורמים שמשחקים הם רבים ומשתנים, ולמרות שאחד עשוי לחשוב שאין מישהו בעולם שלא אוהב את ריח הוניל, בטוח יש מישהו, איפשהו שפשוט לא יכול לסבול זה.
אנחנו במאורות ירוקים, יודעים שחיבור אישי לריח הוא חשוב ולכן מגוון הריחות שלנו עשיר, ובעיקר נשאר נאמן לריחות טבעיים ובראשתיים כאלו שהמוח הקולקטיבי שלנו מכיר ויודע לזהות.
מוזמנים לנסות אותנו :)